Zkušenosti s brzdovými kotouči DBA na našem voze Mitsubishi EVO 8

Všichni majitelé vozů Mitsubishi EVO a Subaru WRX STi sami zjistili, že originální brzdy BREMBO těchto automobilů zdaleka nejsou tak dobré, jak na pohled vypadají. Co si budeme povídat, prostě nebrzdí podle očekávání a kilometráž taky není bůh ví co. Navíc v originál servisu při poptávce na ceny desek i kotoučů se přetáčí panenky...
 
 

 

         

 

Jedná se o kotouče od Australského výrobce DBA - Disc Brakes Australia. Tento Australský výrobce brzdových kotoučů, který produkuje základní, ale i velice kvalitní řady pro sportovní a závodní účely, působí v oblasti výroby už 30 let! Je držitelem jedinečného patentu ventilačního systému, který aplikuje do brzdových kotoučů. Tzv. ventilační systém KANGAROO PAW  (klokaní stopa) má za následek zvýšení chladicí efektivity o 20% oproti většině jiných konvenčních brzdových kotoučů. Tento jedinečný patent přispívá také k omezení kroucení, redukci chvění a vibrací. Všechny kotouče řady 4000 a 5000 jsou vyrobeny technologií Thermal Stability Profiling (TSP). Tento vlastní proces působí na kotouč takovým způsobem, že zamezuje vzniku tepelného napětí rotoru. Kombinace TSP a Kangaroo technologie velmi často vyléčí u automobilů problém s kroucením a chvěním disků po ujetí pár tisíc kilometrů.
  
   
Naše Mitsubishi EVO 8 ujelo od novoty s originál kotouči asi 14 tis. kilometrů. Nic moc, když vezmeme, že vůz najezdil 80% Km v normálním provozu. Ještě předtím jsme měnili brzdové desky asi v 8 tis. kilometrech. Takže brzdové desky jsme řešili jako první. Originál brzdové desky po 8tis. km byly sjeté téměř celé, ale hlavně byly spálené a dělaly fleky na kotoučích. Spálená brzdová deska je špatná deska. Třecí materiál desky vytvoří vlivem vysoké teploty sklovinu a kotouč spíše hřeje než brzdí, což je špatně a má za následek zničení kotoučů a samozřejmě špatný brzdný účinek. Ale správné použití desek, je popsáno v jiném článku.
Takže, cena předních originál brzdových desek na Mitsubishi EVO 8 a Subaru WRX STi je poněkud přehnaná 9 900,-Kč vzhledem k jejich kvalitě a použití. Vůz jezdil většinou po okrskách, a tak jsme zvolili variantu FERODO Racing DS2500. Lepší směs pro sportovní jízdu než originál. Vydrží větší teploty, než se spálí. A hlavně pořizovací cena byla nižší. Kotouče najely pouze dalších 6 tis. km a musely se už opravdu vyměnit. Nebyly sice úplně sjeté, ale nápor tvrdších desek a ostřejší jízdu nevydržely a začaly hodně kopat. Ukončily to první 4 kola na okruhu.
Museli jsme konečně na brzdách udělat upgrade. Nechtěli jsme investovat do velkých brzdových kitů za desetitisíce typu AP racing, protože vůz jezdil spíše po okrskách, občas pár kol na okruhu v Brně, žádné pravidelné závody. 
Naše firma je od roku 2006 dealer Australských kotoučů DBA, rozhodli jsme se pro ně. Také cena je mnohem přívětivější než za originál kotouče, které stojí 15000,- Kč jeden kus!
Na vůz jsme nainstalovali dopředu dělené brzdové kotouče DBA řady 5000 a na zadní nápravu DBA 4000. Brzdové desky opět FERODO Racing DS2500. 
Hned po zajetí desek a kotoučů byl znát první dojem z lepšího nástupu brzdného účinku. Po 5 tis. km na kotoučích nebylo znát žádné opotřebení, ani poškození. Navíc vypadaly jako nové. DBA kotouče nerezaví na ostaních plochách, jsou velmi dobře ošetřeny z výroby. Desky po 5 tis. km byly sjeté o necelou polovinu. 
 
Celkové shrnutí:
Brzdové desky FERODO Racing DS2500 vydržely asi 14tis. Km. Kotouče po 20tis. Km stále bez problému fungovaly a nejevily známky výrazného opotřebení.
Vůz měl od 20 tis. km úpravu na 345 koní. S tímto výkonem jezdil až do 56 tis. km a to s jednou sadou od DBA. To znamená, že jsme najeli na kotoučích celkem 42tis. Km, samozřejmě v běžném provoze s ostřejší jízdou, občas na okruhu. 
Tyto kilometry se budou lišit v závislosti na stylu jízdy, ale i tak garantujeme lepší brzdy a minimálně 1x delší životnost než s originál brzdami.
 
Nesmíme také opomenout finanční úsporu. Koupě originál kotoučů a desek Mitsubishi EVO nebo Subaru WRX STi na celý vůz vyjde asi na 76 000,- Kč bez práce.
Sada 4 kotoučů DBA 4000 a brzdových desek FERODO Racing DS2500 vyjde při dnešních cenách na 27800,- Kč. Kilometrová výdrž DBA je výrazně vyšší a nedá se srovnávat s originálem!
 
Ještě podotknu, že když jsme s kotouči DBA jeli na okruh, používali jsme brzdové desky k tomu určené! Vždy jsme použili FERODO Racing DS1.11! Dnes Vám můžeme také nabídnout vynikající brzdové desky HAWK nebo COSWORTH pro různá použití. Díky této kombinaci, s kotouči nebyl problém na okruhu. Navíc, kotouče DBA jsou vybaveny thermografickými barvami, které v závislosti na teplotě mění barvu. Díky tomu jsme měli možnost monitorovat teplotní zatížení kotoučů při jízdě na okruhu. Provozní teplota nepřesáhla 630°C. Je vždy důležité volit správnou směs brzdových desek podle použití.  
  
Sami jsme se přesvědčili, že není potřeba utrácet horentní sumy za velké brzdové kity. Kvalitní kotouče se správnou kombinací směsi brzdových desek jsou pro řidiče, kteří nejezdí pravidelně závody naprosto dostačující.

<< předešlý článek  /  další článek >>

Děkujeme za názory našim spokojeným zákazníkům
Se svým Forestrem jsem naprosto spokojený už od novoty, jen jsem řešil neduh této koncepce, a to je naklánění v zatáčkách. Ve ficars mi nabídli řešení s tuhšími stabilizátory. Nejdříve jsem trochu váhal, ale teď investice absolutně nelituji! VŘELE DOPORUČUJI! 

Marek, Ostrava
Subaru Forester XT 

Auto mám ze servisu doma. Konečně. Už jsem se na něj opravdu těšil :) V mezičase, co se čekalo na díly na opravu dostalo WRX větší zadní třmeny (+kotouče, desky), tužší stabilizátory, anti-lift kit pro lepší požitek v zatáčkách (menší nedotáčivost) a první dojmy jsou opravdu parádní!

Petr (Hamoun), Opava
Subaru WRX

Na své Subaru GT jsem si vyhlídl turbo kit od společnosti Agency Power. Výrobce u tohoto kitu uváděl výkon až 450 koní. V kombinaci s neskutečně nízkou váhou Subaru GT jede jako z praku. Děkuji klukům z ficars.cz, že mi se vším ochotně poradili a hlavně veškeré díly dodali velice rychle.

Vladimír, Frýdek - Místek
Subaru GT